.

رابطه‌ي اصناف و دولت از سوي برخي رسانه‌ها مخدوش مي‌شود

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) غلامحسين الهام در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاري كه به افزايش قيمت‌ها اشاره داشت و نسبت به عدم توجه دولت در اين زمينه گلايه كرد و پرسيد چرا دليل گراني‌ها را به گردن مطبوعات مي‌اندازيد؟ يادآور شد: در آن جلسه فقط گفتم كه رابطه‌ي اصناف و دولت مي‌تواند خيلي خوب باشد ولي بعضا اين رابطه از سوي بعضي از رسانه‌ها مخدوش مي‌شود و جو نااميدي و ياس را در اين ارتباط دامن مي‌زند كه مرجع آن نيز مشخص بود.

اطلاعات غيردقيق زمينه افزايش رواني قيمت‌ها را فراهم مي‌كند

وي با اشاره به اظهارات رييس‌جمهور مبني بر حوزه‌ي رواني گراني‌ها و تورم گفت: گراني رواني با ايجاد التهاب ايجاد مي‌شود و حتي اين را اقتصاددانان نيز قبول دارند. اراده‌ي دولت كنترل قيمت‌ها و جلوگيري از افزايش نامعقول قيمت‌هاست كه ما بايد همگي براي آن تلاش كنيم و كاري انجام دهيم. معتقديم كه با اطلاعات غير دقيق زمينه براي افزايش رواني قيمت‌ها فراهم مي‌شود.

سخنگوي دولت خاطرنشان كرد: با ريشه‌يابي تغيير قيمت‌ها، اقداماتي را در اين زمينه انجام داديم كه گزارش آن را ارائه داده‌ام و رييس‌جمهور نيز در مورد گراني‌ها صحبت كردند.

كنترل تورم نشانه موفقيت دولت است

وي گفت: نمي‌خواهيم در مورد مقايسه‌ي قيمت‌ها صحبت كنيم، ولي تورم ‌5 /10 درصدي كنوني بيانگر اين است كه تورم تا حدي كنترل شده است و معنايش اين نيست كه قيمت‌ها افزايش پيدا نكرده است. بلكه تورم كنترل شده و اين يك موفقيت براي دولت است. البته معناي كاهش تورم به معناي كاهش قيمت نيست. ما افزايش قيمت‌ها داشته‌ايم ولي دولت عزم خود را جزم كرده كه تورم را يك رقمي كند.

سخنگوي دولت گفت: سعي كرده‌ايم با فساد مبارزه كنيم، سود تسهيلات بانكي را كاهش دهيم، بازار را تنظيم و با كمك به توليدكنندگان داخلي در آن‌ها انگيزه ايجاد كنيم.

وي تاكيد كرد: اراده‌ي دولت كنترل قيمت‌هاست.

موضع ايران خلع سلاح‌هاي‌ هسته‌يي و مخرب است

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در ادامه خبرنگار العربيه با اشاره به آزمايش بمب هسته‌يي از سوي كره شمالي اين اقدام را به نفع ايران در راستاي آگاهي جهانيان نسبت به صلح‌آميز بودن تحقيقات هسته‌يي كشورمان دانست. سخنگوي دولت نيز گفت: متاسفانه در حال حاضر برخي از قدرت‌هاي جهاني خود اقدام به توليد سلاح‌هاي هسته‌يي مخرب مي‌كنند و بر شوراي امنيت تسلط و سيطره دارند و از كاركرد واقعي اين نهاد بين‌المللي جلوگيري مي‌كنند.

وي با بيان اين كه موضع جمهوري اسلامي ايران خلع سلاح‌هاي‌ هسته‌يي و مخرب است، گفت: به نظر ما بايد قدرت‌هاي بزرگ به‌ويژه آمريكا اين امر را از خود آغاز كنند؛چراكه نبود اين سلاح‌ها آرامش و امنيت واقعي را در كل جهان محقق مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: ما بارها اعلام كرده‌ايم كه مخالف سلاح‌هاي هسته‌يي و مخرب هستيم و اين ايدئولوژي ما نيز هست. معتقديم كه همه بايد در چارچوب آژانس و در جهت دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي براي پيشرفت كشورشان حركت كنند، از اين رو نبايد از طرف آژانس و سازمان‌هاي بين‌المللي براي كشورها محدوديت ايجاد شود.

سخنگوي دولت، گفت: متاسفانه بعضا با توجه به مقررات بين‌المللي در برخورد با دولت‌ها در اين ارتباط بي‌عدالتي، نابرابري و تبعيض اعمال مي‌شود.

وي با بيان اين كه فعاليت صلح‌آميز هسته‌يي ايران در جهت ايجاد صلح و آرامش در منطقه است، گفت: در جهان هيچ كس صلاحيت استفاده از بمب اتمي را ندارد، معتقديم بايد همه‌ي كشورهايي كه اين سلاح خطرناك را دارند، خلع سلاح شوند؛ از جمله رژيم اشغالگر صهيونيستي در منطقه‌ي خاورميانه.

اراده دولت در مبارزه با فساد جدي است

خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت درباره اظهارات اخير رييس‌جمهور در ارتباط با مبارزه با فساد اقتصادي پرسيد كه الهام گفت: اراده‌ي دولت در جهت مبارزه با فساد يك اراده‌ي جدي است و در اين ارتباط اقداماتي را آغاز كرده است؛ چنان‌چه گزارش‌ها نشان مي‌دهد وضعيت كشور از نظر سالم‌سازي و سلامت روابط اداري نسبت به قبل بهتر شده و ما توانسته‌ايم تا حدودي به موفقيت برسيم.

سخنگوي دولت گفت: دولت تا آنجا كه اطلاع پيدا كرده و توانسته، با فساد اقتصادي و رانت‌خواران اقتصادي مبارزه كرده و در برابر آن‌ها ايستاده است.

وي گفت: رييس‌جمهور در جمع مردم نظرآباد، يك فساد اقتصادي بزرگ را كه در حال رخ دادن بود اعلام كرد و خوشبختانه دولت با اطلاعي كه پيدا كرد توانست در برابر اين فساد اقتصادي بايستد. در اين جريان برخي از مديراني كه تخلف كرده بودند نيز شناسايي شده و دست متجاوزان به بيت‌المال قطع شد.

رييس‌جمهور به همه‌ي بدهكاران بانكي اخطار نداده‌اند

الهام گفت: البته در مورد سخنان رييس‌جمهور درباره اعلام اسامي بدهكاران تحريفي صورت گرفته بود؛ چراكه ايشان به همه‌ي بدهكاران بانكي اخطار نداده بودند، چون برخي از بدهكاران بانكي، كشاورزان هستند كه به دليل خشكسالي نتوانسته‌اند بدهي خود را به بانك‌ها بپردازند و دولت نيز جريمه‌ي آن‌ها را بخشيده و فرصت بيشتري به آن‌ها داده است.

وي گفت: برخي نيز فعاليت اقتصادي مي‌كنند و هنوز زمان پرداخت معوقه‌هايشان نرسيده است، آن‌ها نبايد از اين بابت نگراني داشته باشند، مخاطب رييس‌جمهور گروه اندكي هستند كه تسهيلات كلان بانكي دريافت كرده و اين تسهيلات را بازپرداخت نمي‌كنند و از اين تسهيلات در جهت ايجاد تورم استفاده مي‌كنند. مثلا طرف براي يك فعاليت اقتصادي 20 ميليارد تومان وام گرفته، با 10 ميليارد تومان آن فساد كرده و توانسته 40 ميليارد تومان سود كند و از اين 40 ميليارد تومان در جهت فساد بيشتر و تورم استفاده كرده است. منظور ما تعداد اندكي هستند كه بر بيت‌المال چنگ انداخته‌اند كه افشاي اين افراد خواسته و مطالبه‌ي مردم است؛ گروه ممتازي كه با زد و بند توانسته‌اند از بانك‌ها وام‌هاي كلان بگيرند و بدهي‌هايشان را نپردازند.

سخنگوي دولت گفت: در آينده‌ي نزديك در اين ارتباط ، مديران عامل بانك‌ها جلسه خواهند داشت و قرار است وزارت اقتصاد و دارايي و بانك مركزي گزارشي را ارايه دهند.

الهام تاكيد كرد: دولت مي‌خواهد امكانات را به صورت عادلانه توزيع كند، ولي همين كساني كه خود فساد كرده‌اند، مي‌گويند دولت مي‌خواهد دخالتش را در امور افزايش دهد. كساني كه مخالف توزيع عادلانه‌ي امكانات هستند در اين ارتباط در مورد دولت جوسازي مي‌كنند.

وي گفت: متعجبم كه برخي افراد عملا از اين فسادها حمايت و سياست دولت را در اين ارتباط تخطئه مي‌كنند.

الهام تصريح كرد: دولت تحت تاثير اين فشارها قرار نمي‌گيرد.

دولت كارگروهي در ارتباط با تحقق سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي تشكيل داده است

سخنگوي دولت، همچنين در پاسخ به پرسشي درباره عملكرد دولت در ارتباط با تحقق سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي نيز گفت: همانطور كه بارها گفته‌ام دولت كارگروه‌هايي را در اين ارتباط تشكيل داده و اگر لازم باشد، ساختارش را در اين زمينه تقويت مي‌كند. دولت اين امر را با دقت و برنامه‌ريزي جلو مي‌برد.

طرح استيضاح گمانه‌زني‌هاي سياسي است و منشا حقوقي ندارد

به گزارش ايسنا از سخنگوي دولت درباره‌ي احتمال طرح استيضاح برخي وزرا از سوي جمعي از نمايندگان مجلس جهت كمك به رييس‌جمهور پرسيده شد كه وي پاسخ داد: استيضاح، سوال و دادن راي اعتماد همه حق مجلس است و آن‌ها طبق قانون حق دارند كه بر دولت نظارت كنند. دولت نيز تابع قانون است و به تصميمات مجلس احترام مي‌گذارد اما مطالبي كه در مورد استيضاح گفته مي‌شود بحث‌ها و گفت‌وگوها و تصميمات برخي نمايندگان مجلس است كه به رسانه‌ها كشيده شده و هنوز به تصميم مجلس براي طرح در صحن علني آن تبديل نشده است. با توجه به اين امر نمي‌شود گفت كه استيضاحي در دستور كار مجلس قرار گرفته، و اين‌ها همه به شكل گمانه‌زني‌هاي سياسي است و منشا حقوقي ندارد.

استيضاح هرچند قانوني، براي دولت و وزراء خوشايند نيست

وي در عين حال تاكيد كرد: استيضاح حق مجلس است، ولي براي دولت و وزراء استيضاح مطلب خوشايندي نيست، هرچند كه قانوني باشد. در ضمن استدلال‌هايي كه برخي از نمايندگان در اين ارتباط مبني بر كمك به دولت مطرح كرده‌اند؛ اين كمك يكطرفه است و دولت اگر بخواهند در زمينه‌ي وزراء تصميم‌گيري كند، خود مستقلا مي‌تواند اين كار را انجام دهد و نيازي به استيضاح ندارد.

سخنگوي دولت گفت: در ضمن مباحث استيضاح در مورد وزرايي مطرح شده كه همگي پركار و تلاشگر هستند و با هدف خدمت بر كارشان مسلط هستند.

هنوز از مددي استعفايي مشاهده نكرده ايم

الهام در پاسخ به سوال ديگري در مورد استعفاي مددي رييس سازمان تامين اجتماعي گفت: همانطور كه سرپرست وزارت رفاه اعلام كردند، هنوز استعفايي در اين ارتباط دريافت نشده و اين خبر را از رسانه‌ها دريافت كرده‌اند. ما نيز استعفايي را مشاهده نكرده‌ايم. بايد اين استعفا مشاهده و اعلام وصول شود، بعد در موردش تصميم‌گيري كنيم.

معتقديم فضاي انتخاباتي با مشاركت رسانه‌ها تشديد مي‌شود

از سخنگوي دولت پرسيده شد كه آيا حق رسانه‌ها نيست كه براي تهيه خبر در ستاد انتخابات وزارت كشور حضور داشته باشند؟ الهام با بيان اين كه " وزير كشور درباره‌ي ستاد انتخابات توضيحات كافي را داده و تلاش كردند سوءتفاهم‌هايي را كه در اين زمينه‌ها بوجود آمده برطرف كنند" ادامه داد: دولت معتقد است كه فضاي انتخاباتي با مشاركت رسانه‌ها تشديد مي‌شود. دولت به دنبال انتخاباتي آزاد، قانونمند و با مشاركت فراگير مردم است و وقتي كه فضاي بانشاطي ايجاد شود مردم نيز مشاركت وسيع‌تري خواهند داشت، ولي علت اقدام عدم اجازه به خبرنگاران جهت حضور در ستاد انتخابات وزارت كشور وجود دلايل و نكاتي قانوني مورد دغدغه‌ي وزارت كشور بود؛ يكي اين كه، ممكن است در مورد كانديداها تبليغات صورت بگيرد كه قانون با اين امر مخالف است. از طرف ديگر شائبه‌ي ضربه به شخصيت افراد وجود داشت؛ چراكه ممكن است فردي در فرآيند رسيدگي مورد تاييد قرار نگيرد.

الهام ادامه داد: به هر حال، انعكاس خبر ممكن است به نحوي تبليغ محسوب شود و از همين بابت براي سلامت انتخابات اين امر مورد توجه قرار گرفت و به معناي محدوديت براي رسانه‌ها نيست. ما با رسانه‌ها مشكلي نداريم و به دنبال ايجاد محدوديت نيستيم، دعوت وزير كشور از مطبوعات صحت گفته‌ي مرا نشان مي‌دهد.

 رابطه‌تان را با وزير كشاورزي به اميد استيضاح خراب نكنيد

سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي در مورد اظهارات اخير وزير جهادكشاورزي نيز گفت: آقاي اسكندري تعاملش با رسانه‌ها زياد و خوب است. او آدم صريحي است. آقاي اسكندري كشاورز، اهل كار و تلاش است ولي آدم مطبوعاتي با آن شكل كه بخواهد به رسانه‌ها فكر كند، نيست. او دغدغه‌ي كشاورزها و كار را دارد. البته ممكن است مطالبي كه از زبان ايشان در رسانه‌ها منتشر شد در مواردي پررنگ و كمرنگ شده باشد، او به دنبال بداخلاقي در برخورد با رسانه‌ها نيست. با آقاي اسكندري رفيق شويد تا در محصولات نيز به خودكفايي برسيم. مطالبي نيز در مورد استيضاح وي مطرح شده است. آقاي اسكندري آن‌قدر سرشان شلوغ است كه در اين مورد نگران نيستند. ايشان نگران مسووليت نيستند و كارشان را با قدرت انجام مي‌دهند؛ به شما توصيه مي‌كنم كه رابطه‌تان را با وزير كشاورزي به اميد استيضاح خراب نكنيد.

درباره انگشت‌نگاري اتباع آمريكايي تا طرح مجلس نشود، اعلام نظر نمي‌كنيم

به گزارش خبرنگار ايسنا در ادامه خبرنگاري از سخنگوي دولت درباره طرح انگشت‌نگاري اتباع آمريكايي در مجلس شوراي اسلامي پرسيد كه الهام گفت: موقعي كه در مجلس طرحي به صورت رسمي اعلام نشده ما اظهارنظري نمي‌كنيم، اما وقتي به نتيجه رسيد اعلام نظر مي‌كنيم، در ضمن همانطور كه بارها گفته‌ام دولت تابع نظر مجلس است.

وي افزود: بحث گردشگري و ارتباط ، يك بحث دوطرفه است، وقتي برخي كشورها حقوق و قوانين بين‌المللي را رعايت نمي‌كنند، ديگر دولت‌ها نيز از ابزارهاي مشروع خود در جهت مقابله استفاده مي‌كنند.

مسائل شهري را نبايد با مسائل سياسي خلط كرد

سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به پرسشي درباره عملكرد دولت در مورد تبصره‌ي 13 اظهار داشت: من در اين ارتباط گزارش مفصلي را دو هفته پيش اعلام كردم.

وي هم‌چنين درباره اظهارات اخير شهردار تهران در مورد تبصره‌ي 13 و عدم تحقق وعده‌هاي دولت در اين ارتباط، گفت: معتقدم مسائل شهري را نبايد با مسائل سياسي خلط كرد؛ چراكه مساله رفاه و آسايش مردم از مسائل سياسي متفاوت است.

الهام گفت: دولت براي حل مشكلات تهران از همه‌ي ظرفيت‌هايش استفاده مي‌كند و كمك‌هايي نيز در اين ارتباط انجام داده است. وزير كشور نيز در آينده‌ي نزديك گزارش ديگري در مورد اجرايي شدن تبصره 13 و اقدامات صورت گرفته اعلام مي‌كند.

گروه 1 + 5 عدالت و قانون را در تصميماتشان رعايت كنند

خبرنگار ديگري به الهام گفت: توصيه‌تان به گروه 1 + 5 چيست؟ كه وي در پاسخ گفت: ما به آن‌ها توصيه مي‌كنيم در تصميماتشان عدالت و قانون را رعايت كنند.

سخنگوي دولت افزود: ايران به دنبال دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي است و اين در چارچوب قانون است. آن‌ها بايد حق جمهوري اسلامي ايران را به رسميت بشناسند و براي همه‌ي كشورها اين حق پيشرفت را قائل باشند.

وي گفت: ما از آن‌ها مي‌خواهيم در چارچوب قانون و NPT عمل و تصميم‌گيري كنند؛ چراكه معتقديم خروج از اين چارچوب به همه آسيب مي‌رساند. جمهوري اسلامي در اين زمينه منزه است و از طرف ما هيچ خطري وجود ندارد.

معتقديم رويكرد اطلاع‌رساني بايد در چارچوب عادلانه و قانوني تقويت شود

خبرنگار ديگري با اشاره به اقدام اخير وزارت كشور در جلوگيري از حضور خبرنگاران در ستاد انتخابات و اظهارات سخنگوي دولت در اين زمينه و با بيان اين كه بين اطلاع‌رساني و تبليغ يك مرز نازك وجود دارد، پرسيد كه آيا شما قصد داريد اين رويه را در انتخابات ديگر نيز اعمال كنيد؟ الهام درجواب گفت: اجازه دهيد وارد مسائل ريز و فني آن نشويم؛ چراكه اين يك گفت‌وگوي فني است و وزارت كشور نيز از كارشناسان خواسته نظرشان را در اين ارتباط مطرح كنند، اجازه دهيد اين امر كارشناسي شود.

وي گفت: البته من قبول دارم بين اطلاع‌رساني و تبليغ مرز وجود دارد و در مواقعي اين مرزها خيلي نازك و ظريف است.

الهام افزود: ما براي اطلاع‌رساني هيچ محدوديتي نداريم و در عين حال ما معتقديم بايد رويكرد اطلاع‌رساني در چارچوب عادلانه و قانوني تقويت شود.

در دولت فرد دو شغله نداريم، مشكل اصل 141 قانون اساسي بايد رفع شود

خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت پرسيد در حال حاضر بازهم شاهديم كه در دولت كساني دو شغله هستند؛ مانند آقايان يوسف‌پور كه معاون پارلماني وزير نيرو و سرپرست وزارت رفاه است و هاشمي ثمره كه مشاور ارشد رييس‌جمهور و معاون سياسي وزير كشور است. الهام گفت: ما در دولت فرد دوشغله نداريم، منظور شما اصل 141 قانون اساسي است كه در آن‌جا در مورد ممنوعيت دوشغله بودن مواردي بيان شده، ولي در ذيل اين قانون استثناهايي نيز اعلام شده است. من چندين بار تفسيرهاي شوراي نگهبان را در مورد اصل 141 قانون اساسي مطالعه كرده‌ام، اين اصل از اصل‌هايي است كه در مورد آن تفسيرهاي زيادي بيان و شبهات زيادي نيز آن اعلام شده است و به نظر من اگر مشكل قانوني دارد، بايد اين مشكل رفع شود.

چرا برخي تصور مي‌كنند فساد لازمه‌ي رشد اقتصادي است

به گزارش خبرنگار ايسنا خبرنگاري درباره سياست دولت در ارتباط با حمايت از بخش خصوصي پرسيد و

الهام در پاسخ گفت: دولت هيچ مخالفتي با بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي ندارد، بلكه از آن‌ها در جهت ايجاد توليد و اشتغال حمايت مي‌كند و تاكنون نيز براي فعاليت آن‌ها محدوديتي ايجاد نكرده‌ است.

همين خبرنگار پرسيد كه مبارزه با مفاسد اقتصادي از ديدگاه بسياري از كارشناسان باعث فرار سرمايه‌ها خواهد بود. الهام در جواب گفت: نمي‌دانم چرا برخي تصور مي‌كنند فساد لازمه‌ي رشد اقتصادي است و از اين جهت از فساد حمايت مي‌كنند. فساد مانع امنيت و رشد اقتصادي مي‌شود، معتقديم رشد اقتصادي بايد در شفافيت قانوني صورت بگيرد.

وي با بيان اين‌كه هر موقع دولت خواسته با فساد مبارزه كند، داد برخي بلند شده كه «برخورد با فساد باعث فرار سرمايه است» گفت: ولي ما اين تحليل را قبول نداريم و از سرمايه‌گذاري قانوني حمايت مي‌كنيم، دولت با توليد و كار مثبت اقتصادي موافق است و در اين ارتباط بنگاه‌هاي زودبازده اقتصادي را نيز ايجاد كرده و از آن‌ها حمايت مي‌كند.

مشكل لايحه‌ي نظام هماهنگ پرداخت حقوق را با كمك مجلس رفع مي‌كنيم

به گزارش ايسنا، در پايان جلسه‌ي سخنگوي دولت خبرنگاري پرسيد كه چرا دولت نهم لايحه‌ي نظام هماهنگ پرداخت حقوق را كه از دولت هشتم به مجلس ارسال شده از مجلس پس نگرفته‌ در حالي كه اين لايحه با مخالفت برخي از نمايندگان مجلس به دليل بار مالي همراه شده است؟ سخنگوي دولت گفت: در اين كه اين لايحه دچار مشكل هست، حرفي نيست؛ ولي ما اين لايحه را پس نگرفتيم و گفتيم در كميسيون‌هاي مجلس با همكاري دولت مواردي را كه داراي مشكل است رفع كنيم و آن را با كمك هم به سامان برسانيم.

حركت اخير تلويزيون دانمارك يك توطئه صهيونيستي است

خبرنگار ديگري درباره حركت اخير تلويزيون دانمارك در اهانت به پيامبر اكرم(ص) پرسيد كه الهام نيز اين اقدام را نكوهش كرد و گفت: پيامبر اسلام پيامبر صلح، دوستي و عدالت هستند و اين گونه اقدامات ناپسند، مورد نكوهش است، دولت موضعش را اعلام كرده و وزارت امور خارجه نيز اقداماتي را انجام داده است.

وي گفت: اين يك توطئه صهيونيستي است، پيامبر اسلام مانند ديگر پيامبران به كرامت انساني توجه داشتند و خواهان صلح و عدالت بودند.

به گزارش ايسنا، در پايان نيز خبرنگار ايسنا از سخنگوي دولت خواست به صورت صريح بگويد كه آيا هاشمي ثمره هنوز مشاور ارشد رييس جمهور است يا از اين سمت استعفاء كرده كه الهام در پاسخ گفت: جواب من روشن بود، من توضيحات كافي را در اين ارتباط دادم. خبرنگار ايسنا گفت ولي توضيحات شما روشن نبود كه در اين هنگام معاون سخنگوي دولت گفت شما يك بار ديگر به نوار خود مراجعه كنيد، جواب سوالتان را خواهيد گرفت.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا